Счетоводна къща Контабил Русе
< Назад

Полезно

.

ДДС при вътреобщностната търговия

02.08.2013

ДДС при вътреобщностната търговия

Кратка история на създаване на системата за облагане с ДДС при вътреобщностна търговия. Равнопоставеност между фирмите. Условия за прилагане на нулева ставка.

Европейският съюз (ЕС) е създаден с Договора за Европейския съюз, подписан в Маастрихт на 10 декември 1991.  Сред основните принципи на ЕС е свободното движение на стоки. Това включва създаването на Митнически съюз – премахването на всички мита и такси между страните-членки.

С въвеждането на вътрешния пазар от 01.01.1993 г. митническият контрол между страните-членки е премахнат и е въведена съвременната система на облагане с ДДС при сделки между лица от различни страни-членки на ЕС.

Основната цел на тази система е да се създаде равнопоставеност между фирмите от различните страни-членки при положение, че в тях националните законодателства и ставките на ДДС се различават.

Например ако в Германия ставката на ДДС е 19%, а в Дания е 25%, тогава възниква въпросът: една фирма от Германия, която продава в Дания каква ставка на ДДС ще прилага? Ако прилага ставката в Германия от 19%, тя ще има конкурентно предимство пред фирмите от Дания, които прилагат местната ставка от 25%, което ще доведе до по-ниски цени, поради по-ниската ставка на ДДС в Германия. Това би нарушило принципа на свободна конкуренция.

Така се създава сегашната система на облагане с ДДС при вътреобщностна търговия. Идеята е, че в горния пример, фирмата от Германия ще извършва продажбите към фирми от Дания с нулева ставка на ДДС,  а фирмата в Дания ще начисли ДДС по ставката в Дания при придобиването на стоките. По този начин всички фирми в Дания ще прилагат една и съща ставка на ДДС.

Продажбата на стоки и услуги между фирма, регистрирана по ДДС в една страна-членка към фирма, регистрирана по ДДС се нарича вътреобщностна доставка на стоки.  Най-общо за да се извърши вътреобщностна доставка на стоки и да се приложи нулева ставка на данъка, трябва да са изпълнени следните условия:

  1. Доставчикът (продавачът) трябва да има валиден ДДС-номер;
  2. Получателят (купувачът) трябва да има валиден ДДС номер, който трябва да е посочен във фактурата;
  3. Стоките трябва да са транспортирани от територията на страната до територията на друга страна-членка на ЕС.

Ако всички условия са изпълнени, продажбата може да се извърши с нулева ставка.

Например български производител на PVC-дограми може да продава дограмите без ДДС на строителна фирма от Италия, при условие, че българската и италианската фирма са регистрирани по ДДС и дограмите са транспортитрани от България до Италия.

Отново в горния пример, ако германската фирма извършва продажби в Дания на физически лица (които се наричат дистанционни продажби) и продажбите й надхвърлят прага за регистрация по ДДС в Дания, тогава германската фирма ще бъде длъжна да се регистрира по ДДС в Дания.

 

ДДС при вътреобщностната търговия - кратка история

Коментирай

Все обще няма коментари за тази новина. Напишете първия коментар

Този сайт използва "бисквитки", за да работи оптимално за Вас. Чрез посещението си Вие приемате използването на "бисквитки". За повече информация прочетете ТУК.

Разбрах