Счетоводна къща Контабил Русе
< Назад

Полезно

.

Промени в такса смет?

13.07.2017

Промени в такса смет?

С европейския принцип - плаща този, който замърсява, законодателят планира промените за определяне размера на такса смет, които ще са в сила от 2018 г.

Правителството обмисля принципни промени на Закона за местните данъци и такси, които ще засегнат формирането и заплащането на такса смет, както и ще сe отразят на неговия размер. Очакванията са данъкът да тръгне нагоре, ако промените станат факт.

Към момента предложеният проект за изменение на закона се обсъжда със социалните партньори, сред които синдикални и работодателски организации. В случай че се стигне до разбирателство, те биха станали факт през следващия парламентарен сезон и съответно в сила от 2018 г.

В какво се състоят планираните промени?

Те се отнасят до начина, по който се определя таксата за обслужването на отпадъците от бита и съответно базата за определяне. Законодателят иска да използва като база броя на торбите със смет, които изхвърляме на боклука или броя на ползвателите в имота, за който се отнася таксата. Това е принципна промяна, която според родните финансисти спазва европейския принцип „плаща този, който замърсява“. При това става дума за изхвърляне на отпадъците в точно определен вид торби, които, ако не са от одобрения тип, няма да се приемат от колекторските фирми.

Точно тук идва първата опасност от промените. Ако българинът реши, че ще си изхвърля боклука в каквато торба иска, въпреки изискванията, това може да доведе до силно замърсяване на определени места и до нерегламентирани сметища. Такава промяна следва да бъде съпътствана от широка информационна и образователна кампания, която да възпита потребителя на услугата.

Втората опасност от промените е свързана с отпадането на горната граница за увеличение на данъка на година спрямо предишния отчетен период. В момента увеличението не може да надвишава 20 на сто. Предложението е този праг да отпадне. Така общините ще могат да променят такса смет с толкова, колкото намерят за добре. Разбира се, самите те няма да имат интерес да въвеждат прекалени увеличения, тъй като това може да доведе до сериозно социално напрежение в някои региони. Притесненията за бизнеса обаче ас големи. Фирмите и в момента плащат доста висока такса смет и една неограничена възможност за бъдещо увеличение сериозно може да се отрази на конкурентоспособността им.

Коментирай

Георги

Ще коментирам само размера на такса битови отпадъци за фирмите. 1. В момента размера на таксата за битови отпадъци съгласно закона се определя спрямо количеството. Когато количеството не може да се определи се определя по друг начеин - в промили ба база отчетната стойност на имота - 10 промила, за гражданите е 3.6 промила върху данъчната оценка. 2. Как се установява количеството. Подава се декларация за броя и вида на съдовете за съхранение и седмичната честота на сметоизвозване. Въпреки, че декларациите се подават преди ежегодното определяне на размера на таксата и количеството е установено. Столична община не определя таксата на база декларираното количество, а определя таксата само за два съда с обем 1100 литра и 3-4.5 кубически метра. В този случай фирмите са задължени да заплащат минимална такса за 1100 литра седмично. Следващите възможности са за 2 200, 3 300 4 400 литра седмично и т.н. Така прилага закона Столична община. Какъв е проблема на Столична община да установи количетвото битови отпадъци когато се деклатира съд с по малък обем. За деклариран съд от 1 100 литра количеството може да се установи, но за съд с обем от 100 литра не може. Не случайно всички факири, които се занимават с битови отпадъци са направиха молове в София. И сега ще се говорят велики неща и ще се направи едното нищо !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Георги

Ще коментирам само размера на такса битови отпадъци за фирмите. 1. В момента размера на таксата за битови отпадъци съгласно закона се определя спрямо количеството. Когато количеството не може да се определи се определя по друг начеин - в промили ба база отчетната стойност на имота - 10 промила, за гражданите е 3.6 промила върху данъчната оценка. 2. Как се установява количеството. Подава се декларация за броя и вида на съдовете за съхранение и седмичната честота на сметоизвозване. Въпреки, че декларациите се подават преди ежегодното определяне на размера на таксата и количеството е установено. Столична община не определя таксата на база декларираното количество, а определя таксата само за два съда с обем 1100 литра и 3-4.5 кубически метра. В този случай фирмите са задължени да заплащат минимална такса за 1100 литра седмично. Следващите възможности са за 2 200, 3 300 4 400 литра седмично и т.н. Така прилага закона Столична община. Какъв е проблема на Столична община да установи количетвото битови отпадъци когато се деклатира съд с по малък обем. За деклариран съд от 1 100 литра количеството може да се установи, но за съд с обем от 100 литра не може. Не случайно всички факири, които се занимават с битови отпадъци са направиха молове в София. И сега ще се говорят велики неща и ще се направи едното нищо !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Този сайт използва "бисквитки", за да работи оптимално за Вас. Чрез посещението си Вие приемате използването на "бисквитки". За повече информация прочетете ТУК.

Разбрах