Счетоводна къща Контабил Русе
< Назад

Полезно

.

Отношенията счетоводител-клиент - как да се държим със счетоводителя

17.11.2020

Отношенията счетоводител-клиент - как да се държим със счетоводителя

Какви етични правила следва да спазват собствениците на фирми при взаимоотношенията си с обслужващата счетоводна къща

 

Счетоводството, като наука и професия се подчинява на определени правила, принципи и нормативни актове, спазването на които е задължително. Без тях то не би могло да функционира, нито да представя нужната за целите на предприятията и контролните органи информация. Счетоводството, макар и определяно от мнозина, като скучна професия, всъщност е един от основополагащите камъни на икономическата система. Адаптиращо се, бързо развиващо се, то е подвластно на високите технологии и достижения на научно-техническия прогрес.

Счетоводния процес освен от работещи нормативни актове и съвременни технологични инструменти и средства, се опира и на още нещо много важно – отношенията, които възникват между счетоводителя (счетоводна кантора) и клиента (фирмата).

Тези отношения освен под формата на договор между две юридически лица, касаят и междуличностните отношения, които възникват между представляващите ги хора.

Настоящия материал има за цел да обърне внимание на собствениците на фирми (т.е. управителите) на някои важни особености, които поради подценяване от тяхна страна,може да се превърнат в причина за прекратяване на договорните отношения от страна на счетоводителя.

 

1. Счетоводството не е маловажна дейност

За повечето от собствениците на фирми счетоводството е необходимо зло. Тъй като не притежават нужните умения да водят сами сметките си, те са принудени да сключат договор със счетоводител.  Бизнесмените често възприемат, счетоводителите като  обикновени писари, които само прехвърлят едни цифри от сметка в сметка, и стоят удобно седнали в офис пред компютър.

Уви тази представа е много далеч от действителността. Счетоводителят в съвременния свят е не просто регистратор на стопанските процеси и операции, а анализатор и активен участник, който следи в текущо време състоянието на фирмата, изрядността на документите, и подава съответните сигнали, за да се подобри нейната работа.

 

2. Времето на счетоводителя е също толкова ценно, колкото на останалите хора.

За много представители на бизнеса ходенето до офиса на счетоводителя или срещите с него се превръщат в нещо средно между консултация с психолог, разказ за житейските несгоди и между другото за вършене на някаква работа. Разбира се няма нищо лошо в неформалното общуване между счетоводителя и клиента. Често то допринася за подобряване и укрепване на отношенията. Но с това не бива да се прекалява. Тоест клиента трябва да може да прави тънката разлика между това да сподели няколко думи за себе си и да стои и да говори с часове за теми, които не са свързани с работата.

 

3. Изискването за представяне на документи в определени срокове не е прищявка на счетоводителя.

За съжаление голяма част от клиентите, когато стане дума за представяне на определени документи до определена дата, почват да мърморят, да се бавят. Стига се дори до там, че ги пращат в последния възможен срок. Искането за представяне на фактури, товарителници, договори, заповеди за командировка и т.н., които са необходими не е каприз на счетоводителите. Самите те в работата си са принудени да спазват определени срокове, в които се подават различни документи – за дневници по ЗДДС, за проверки от НАП и т.н. Всяко неспазване на последните води обикновено до санкции – под формата на глоби, които са различни за съответните случаи.

Тук възникват много неприятни ситуации, когато клиент, който не е представил нужната информация, въпреки многократните напомняния получи глоба и след това започне да търси вина в счетоводителя. Подобни ситуации са изключително неприятни за всички, и обикновено водят до прекратяване на взаимоотношенията.

 

4. Постигането на поставените резултати от стопанската дейност на фирмата изисква съвместна работа между счетоводител и собственик на фирма.

Тук имаме предвид случаите с приключването на счетоводната година. В много от случаите, когато чуят какъв е финансовия им резултат (особено, ако той е положителен) собствениците на фирми предявяват претенции той да бъде коригират и да стане, колкото са казали те. Това няма как да бъде постигнато, ако собственика е пренебрегвал информацията, която е получавал от счетоводството през годината, и сам не се е интересувал от движението на своята фирма. Работата на счетоводителя е да подаде нужната информация, да помогне когато може с консултация и препоръка, но действията за реализиране на нужния резултат следва да се извършат от собственика на фирмата.

За съжаление все още се налага схващането сред много от представителите на бизнеса, особено на начинаещи фирми, че счетоводителя трябва да им дава съвети, непрекъснато да ги напътства и едва ли не той да върши всичко вместо тях. Подобно поведение е обикновено погрешно и дори пагубно. Счетоводните услуги, макар и включващи консултации по отношения на счетоводни, данъчни и финансови въпроси, свързани конкретно с работата, нямат нищо общо с бизнес-консултиране. Изграждането на определени икономически модели, изготвянето на SWOT анализ, дефиниране на маркетингови политики и т.н. вече попадат в други области и са предмет на друго обслужване.

 

5. Коректното заплащане  за предоставените счетоводни услуги.

Това е един от най-сериозните и за съжаление неприятни моменти в отношенията счетоводител-клиент. Много собственици на фирми, като изхождат от правилото, че счетоводството е необходимо зло, но не толкова определящо според тях, винаги остават уреждането на своите задължения със счетоводителите последни. Понякога това е разбираемо, възникват непредвидени плащания, или самите те  получават със забавяне приходи от клиенти, с които работят. В една нормална ситуация от този вид, обикновено следва обаждане от клиента и уточняване допълнително кога и как ще се погаси задължението. Но всички забавяния извън нормалното, които се правят съзнателно, или с идеята, ако може да се свърши работа, пък да се плати когато и както може води до обтягане на отношенията и съответно прекратяването на договора.

Отношенията между счетоводител и клиент са сложни. Намирането на най-добрия начин за тяхното протичане  е резултат от съвместна работа между двете страни, при спазване на посочените по-горе прости правила.

Счетоводна кантора КОНТАБИЛ разполага с екип от квалифицирани професионалисти. Ние предлагаме високо качество на услугите на своите клиенти и вярваме, че припомнянето на тези прости правила и тяхното спазване, ще помогне за постигане на още по-висока ефективност в нашата съвместна работа.

Коментирай

Ако желаете да се свържем с вас, моля попълнете данните за контакт по-долу. Попълването е по избор. Данните за контакт няма да бъдат публикувани в сайта.

Все още няма коментари за тази новина. Напишете първия коментар

Този сайт използва "бисквитки", за да работи оптимално за Вас. Чрез посещението си Вие приемате използването на "бисквитки". За повече информация прочетете ТУК.

Разбрах