Счетоводна къща Контабил Русе
< Назад

Полезно

.

Осигурителните книжки все още ви трябват за времето до 2015 г.

29.05.2017

Осигурителните книжки все още ви трябват за времето до 2015 г.

Наемни служители и самоосигуряващите се лица се възползват от облекчението, което носи издаването на осигурителни книжки. От 2018 г. отпада документът УП2.

От миналата година изискването за заверка на осигурителна книжка в националния осигурителен институт (НОИ) вече отпадна. С напредването на процеса на изграждане на свързаност между различните системи на държавна администрация, това стана излишно, тъй като информацията, която осигурителните книжки даваха, вече може да се получава служебно от базата данни на Националната агенция по приходите (НАП).

С това обаче осигурителната книжка като такава далеч не отива в историята. За периоди отпреди 2015 г. книжките все още трябва да се заверяват, тъй като очевидно няма надеждно архивирани данни за по-ранни периоди. Така, ако например през последните 8 години сте имали едновременно две работни места при двама работодатели – на първи и втори трудов договор, и решите да се пенсионирате, все пак книжката ще ви е трябва, за да се оформи периодът до 2015 г. и вторият работодател, при който не ви е основният договор, ще трябва да попълни този документ.

Облекчението и съответно изискването важи както за наемни служители, така и за самоосигуряващите се лица, сред които са едноличните търговци, свободните професии, земеделските стопани, платците на патентен данък и др.

Осигурителните книжки за периоди на осигуряване до края на 2015 година се издават все така от териториалните клонове на НОИ. Книжките са доказателството, което се представя от самоосигуряващите се за натрупан стаж, който им се изисква за пенсия.

За да стартирате процедурата по издаване на осигурителна книжка, ви стига да носите личната си карта и да изтеглите необходимия формуляр от уебсайта на НОИ. Заверка на осигурителния документ се прави при спиране на осигуряването или по ваши изрично искане. Самоосигуряващите се попълват собственоръчно съответните данни в собствената си осигурителна книжка.

Още един документ ще отпадне, само че от следващата 2018 година. Става въпрос за т.нар. УП2 – това е документът за осигурителен доход, който също е необходим за процеса на пенсиониране. Неговото отпадане отново е свързано с възможността необходимата информация да се набавя директно от масивите на НАП.

Коментирай

Maracvetanova@mail

Редно ли е Ной да задържи осигурителната ми книжка издадена 1991 г.,след отпускане на пенсия по болест?Върнаха само трудовите.. Пенсията е пожизнена.Трябва да се пенсионирам по общия ред 08 2018 (би могла да бъде по висока)?

Детелина Стоянова

"на първи и втори трудов договор,... и вторият работодател, при който не ви е основният договор, ще трябва да попълни този документ." Моля, не подвеждайте хората!

Този сайт използва "бисквитки", за да работи оптимално за Вас. Чрез посещението си Вие приемате използването на "бисквитки". За повече информация прочетете ТУК.

Разбрах